Organismi puhastamine parandab tuju ja välimust

Marja- ja sidrunivesi aitab organismil puhastuda ja soodustab neerude kaudu toksiliste ainete väljumist.

Marja- ja sidrunivesi aitab organismil puhastuda ja soodustab neerude kaudu toksiliste ainete väljumist.

Dieedi pidamine või ajutiselt tervislikuma toidulaua kasuks otsustamine on ilmselt paljudele tuttav teema. Vahel on aga maiustuste, alkoholi, rasvase vms nii liiale mindud, et tahaks ette võtta põhjalikuma organismi puhastuskuuri. On selline asi üldse võimalik?

Inimese organism on keerukas mehhanism ja lihtsalt puhastada või suuri möödapanekuid menüüs unustada pole kuigi lihtne. Tegelikult suudab meie keha suurepäraselt end puhastada, kuid sellele protsessile on võimalik ka ise hoolega toitu valides kaasa aidata.

Keha puhastamise eesmärgiks on viia välja mittevajalikud antitoitained (ühendid, mis takistavad vajalike toitainete imendumist). Samuti toetada maksa tegevust, pakkudes vajalikke toitaineid ja vähendades n-ö töökoormust. Maks ladustab meie kehas vitamiine, vajalikke toitaineid, aga ka suhkrut ja rasva ning jagab seda vereringesse. Sellest, millal maks abi vajab ehk vajadusest organismi puhastada annab märku meie üldine enesetunne. Liialt koormatud maks võib põhjustada väsimust, pea-, lihase- või liigesevalu ning ka liiga sagedast haigestumist.

Keha puhastusprotsessi käigus vajab organism mitmeid erinevaid vitamiine, mineraale, aminohappeid ja fütotoitaineid,“ selgitas  toitumisnõustaja ja Eesti Toitumisnõustajate Ühenduse liige Siiri Krümann. „Puutume iga päev kokku väliskeskkonnast pärit toksiinide ehk mürkidega ja ka meie kehas tekib erinevate protsesside käigus toksiine. Oma eluviisidega,sealhulgas toitumisega saame palju ära teha selles osas, kuidas keha suudab puhastumisega toime tulla,“ lisas ta.

Organismi puhastamine toob kaunimad küüned, juuksed ja naha

Puhastumise tulemuseks peaks olema paranenud enesetunne, rohkem energiat, klaarim ja säravam nahk, vähenenud peavalud. Organismi puhastuskuur võib kaasa tuua ka kaalulanguse, kuna menüüst tuleb eemaldada maiustused ja muud ebatervislikud näksid ning rõhk on tervislikul toiduvalikul.

Ilusamaks muutuvad nii nahk, juuksed kui ka küüned ning sellel on tegelikult väga lihtne põhjus – puhastunud keha saab tegeleda uute rakkude ülesehitamisega. „Kui keha puhastussüsteem on ülekoormatud, tegeleb keha sellega, et kuidagi hakkama saada ning keha uuenemiseks ei jätku piisavalt ressurssi,“ rääkis Krümann.

Keha vajab edukaks toimimiseks vitamiine, mineraale, valke, rasvu jms. Kui neist liiga suur osa tuleb kulutada organismi puhastusfunktsioonide toetamiseks, siis keha uuenemise protsessil jääb olulistest ainetest vajaka. See on ka põhjus, miks meie nahk on vahel kare või küüned haprad ja laigulised.

Maksa ülekoormuse korral saab löögi ka immuunsüsteem. Nõrgenenud immuunsüsteemi korral kulub oluliselt rohkem energiat terve olemisele, mitte keha terveks uuenemiseks.

Kuidas toimib organismi puhastusprotsess?

Köögi- ja puuviljad aitavad vitamiinide ja fütotoitainete toel maksal keha puhastada.

Köögi- ja puuviljad aitavad vitamiinide ja fütotoitainete toel maksal keha puhastada.

Ideaalses maailmas saab keha enda puhastamisega suurepäraselt hakkama. Selleks on vaja toit enne organismi imendumist piisavalt lagundada. Lisaks tuleb hoolitseda, et ümbritsevast keskkonnast ning toidu ja joogiga ei tuleks kaasa toksilisi ühendeid. Soolestik, maks ja erituselundid peaksid töötama laitmatult. Paraku igapäevaelus see nii siiski ei käi.

Toiduga saame tegelikult kaasa hulga soovimatut ja ebavajalikku nagu näiteks taimekahjuritega võitlemiseks kasutatavad pestitsiide, mitmesugused ravimeid, lisaaineid jm. Keskkonnast saame külge õhusaastet, parfüüme, sigaretisuitsu ning ka meie enda keha toodab palju ebasoodsat nagu ainevahetuse lõpp-produktid, bakteriaalsed endotoksiinid jne.

Õnneks saab organismi puhastumisvõimet väga edukalt ise õige toiduvalikuga toetada. „Meie keha tähtsaim puhastav organ on maks. Kahjulike ühendite kahjutuks tegemine ning sidumine ühenditega, mille abil mürkained kehast eemaldatakse, toimub maksas,“ rääkis Krümann. Mürkide väljutamine maksas vajab kahte erinevat faasi ning oluline on, et mõlemad töötaksid efektiivselt.

„Lihtsustatuna öeldes esimeses faasis kogutakse ebavajalikud ained kokku ja teises faasis aidatakse need kehast välja viia,“ lisas toitumisnõustaja. Nendeks protsessideks vajab keha mitmeid ühendeid, vitamiinidest aminohapeteni, lisaks kindlasti ka puu- ja köögiviljades sisalduvaid fütotoitaineid. „Kui maksa esimene ja teine faas on ülekoormatud, kogunevad kehasse toksiinid. Paljud neist on rasvlahustuvad ja kogunevad keha rasvkoesse, kuhu võivad jääda väga pikaks ajaks,“ rõhutas Krümann.

Maksa roll organismi puhastamisel

Esimeses faasis tegeleb maks jääkainete ettevalmistamisega organismist väljutamiseks. Näiteks muudetakse rasvlahustuvad toksiinid (paljud hügieeni- ja kosmeetikatoodetes sisalduvad ained) kergemini lahustuvateks. Lisaks toodetakse kehas palju vabu radikaale ehk ebastabiilseid osakesi, mis reageerivad keharakkudega ja põhjustavad nende kahjustusi.

Vabad radikaalid on üliaktiivsed ühendid, mis teatud määral on organismile kasulikud, kuna tagavad normaalse ainevahetuse ja rakkude talitluse. Ohtlikuks muutuvad nad siis, kui neid on liiga palju.

Selles faasis vajab keha eriti B2-, B3-, B6- ja B12-vitamiine, foolhapet, aminohappeid, flavonoide ja fosfolipiide. Lisaks vajab maks vabade radikaalide kahjutustamiseks palju antioksüdante, C-, A- ja E-vitamiini, seleeni ja fütotoitaineid puuviljadest, köögiviljadest, täisteraviljast, kapsalistest. Need toetavad maksa esimest detoksifikatsiooni faasi.

Maks ladustab A-, D- ja B12– vitamiini ning rauda, ülekoormuse korral on nende ainete ladustamine häiritud.  B12 on vajalik aminohapete normaalseks ainevahetuseks, erinevate aneemiate ennetamiseks ja närvikoe normaalseks arenemiseks. A-vitamiini kasutatakse nägemisprotsessiks, paljude organismi rakkude kasvuks ja arenguks, limaskestade normaalseks arenguks ning organismi viljastusvõime tagamiseks. D-vitamiini kasutab organism kaltsiumi ja fosfori paremaks omastamiseks, luude ja hammaste arengu soodustamiseks, vere hüübimise ja südametegevuse töö toetamiseks, infektsiooni- ja diabeediriski vähendamiseks.

Teises faasis seotakse toksiinid nende kahjutuks tegemiseks mitmesuguste ühenditega ning seejärel väljutatakse organismist.

Organismi puhastamise ajal loobu liigselt töödeldud toidust

Organismi puhastamine aitab vähendada rämpstoidust saadavate kahjulike ainete mõju.

Organismi puhastamine aitab vähendada rämpstoidust saadavate kahjulike ainete mõju.

Siiri Krümanni sõnul tähendab organismi puhastamine seda, et meie toit sisaldab võimalikult vähe kehale halvasti mõjuvaid ning võimalikult palju puhastusprotsessi toetavaid aineid. Vajalikud on mineraalained, vitamiinid, fütotoitained, probiootikumid, kiudained, head valgud ja rasvad jne. Halvasti mõjuvad meie nahale näiteks praetud toidud, magus, sageli ka piimatooted. Naha jaoks on olulised vitamiinid A, C, B, K , E, lisaks ka oomega-3-rasvhapped.

„Keha puhastumisvõimet pärsib oluliselt puhastussüsteemi ülekoormamine, mida põhjustab suitsetamine, alkoholi liigtarvitamine, ohtrad lisaained toidus, liigselt grillitud liha jms,“ pani Krümann inimestele südamele. „Lisaks koormab suur toidukogus liigselt maksa ning see ei suuda kahjulikke ühendeid efektiivselt detoksifitseerida,“ lisas ta.

Puhastuskuuri ajal võiksid toidukogused olla tavapärasest veidi väiksemad ning süüa tuleks ka tihedamini – kolm toidukorda ja kaks vahepala on siin raudselt omal kohal. Kuna maksal on raske töödelda küllastunud rasvu, rasvaseid liha- ja piimatooteid, transrasvu ja hüdrogeenitud rasvu, siis võiksid suured praed, valmistoidud, koogid ja küpsised jääda teiseks korraks. (Kui üldse.)

Liiga suured ja rasvased toidukogused koormavad liigselt maksa ning nii ei suuda see täisvõimsusel töötada. Rasvade, valkude ja süsivesikute ainevahetus on häiritud, vereringesse satuvad toksiinid ja jääkained ning tulemuseks on väsimus, energia langus ja nõrgenenud immuunsüsteem. Puhastunud organism saab keskenduda uute rakkude tootmisele ja toob seega ka parema enesetunde ja rohkem energiat.

„Puhastumise ajaks on hea loobuda ka järgnevatest toiduainetest: rafineeritud nisujahu ja sellest valmistatud tooted, valge riis, maiustused (kommid, koogid, küpsised, jäätised, šokolaadid jne), kohv, must tee, praetud toidud,“ loetles toitumisnõustaja toitainetevaeseid söögiaineid.

Maiustustes peituv liigne suhkur, pagaritoodetes leiduv (osaliselt) hüdrogeenitud taimeõli ning kantserogeenseid aineid sisaldavad praetud ja grillitud toidud ei toeta organismi mürkidest vabastamisel.  „Detoksi ajal vajab keha valke, kuna detoksifikatsiooni protsessi käigus seotakse paljud toksiinid valkudest saadavate aminohapetega.“

Rohkem valku, kasulikke süsivesikuid ja antioksüdante

Liigselt töödeldud toidust loobumise kõrval on hea toita organismi valkudega, kuid kindlasti ei tohi ka sellega liiale minna. Suurem osa valkudest võiks tulla hoopis taimsetest allikatest nagu näiteks kaun- ja teraviljad. Liha asemel võiks eelistada kala. „Ka rasvadest ei tohiks puhastuse ajaks loobuda, kuid neid tuleb hoolega valida,“ sõnas Krümann.

„Transrasvu ja hüdrogeenitud rasvade tarbimist tasub vältida, kuid kindlasti lisada menüüsse tervisele olulisi rasvhappeid sisaldavaid toite nagu kala, pähklid, seemned, avokaado, oliivid. Samuti võiks igapäevaselt menüüsse lisada hapendatud ehk fermenteeritud toite, näiteks hapukurk ja hapukapsas,“ andis Krümann nõu. Vahet tuleb osata teha hapendatud ja äädikaga marineeritud toiduainetel, kuna organismile vajalikke häid baktereid leidub just hapendatud toitudes. Head probiootikumid ja ensüümid aitavad seedeelundkonnal paremini töötada ja tugevdavad organismi vastupanuvõimet. Seejuures leidub elus baktereid just toores toidus, mitte näiteks praetud hapukapsas.

Süsivesikurikastest toitudest soovitab Krümann jätta menüüsse täisteraviljad. Kindlasti peaks tarbima piisavas koguses puhast vett, kuhu võib maitseks lisada sidruni- ja kurgiviile või marju. Vesi aitab neerude kaudu toksiine kehast välja viia.

Lisaks vedeldab vesi ka pärasooles söödud toidujääkide massi, mistõttu see liigub kiiremini läbi soole ja viib kaasa erinevad toksiinid. Kui vett on organismis vähe (sh toidumassis, mida viiakse kehast välja), püsib mass liiga kaua soolestikus ja toksiinid imenduvad kehasse tagasi. Lisaks tõmbab pärasool siis ka kehast vedelikku välja, et vedeldada väljaheidet, mis omakorda võib viia vedelikupuuduseni rakkudes.

Rohkem tuleks tarbida aed- ja puuvilju, eriti neid, mis sisaldavad rikkalikult antioksüdante nagu porgand, tomat, marjad, punapeet, viinamarjad, rohelised lehtviljad, paprika. Head on kapsalised ehk valge peakapsas, punane kapsas, lillkapsas, brokoli, rooskapsas, lehtkapsas ja nuikapsas. Kasuks tulevad ka redised, kaalikas, naeris, spargel ja laugulised (sibul, punane sibul, küüslauk).

„Köögiviljadest, puuviljadest, täisteraviljadest ja kaunviljadest saame ka piisavas koguses kiudained, mis on vajalikudseedesüsteemi paremaks toimimiseks ning ühtlasi toiduks headele bakteritele,“ selgitas Krümann.

Menüü peaks sisaldama ka piisavas koguses erinevaid ürte ja maitsetaimi nagu till, köömned, Cayenne’i pipar,  kurkum (karri üks koostisosa), mis aitab kaasa maksa puhastusvõimele. „Kurkumit tuleks kasutada koos musta pipraga, mis muudab kurkumis sisalduva antioksüdandi kurkumiini toime tõhusamaks,“ rõhutas toitumisnõustaja.

Enne puhastuskuuri konsulteeri spetsialistiga

Tähtis roll organismi puhastamisel on headel rasvadel, mida sisaldavad kala, pähklid, seemned ja avokaado.

Tähtis roll organismi puhastamisel on headel rasvadel, mida sisaldavad kala, pähklid, seemned ja avokaado.

Tervislik toitumine ei tundu liiga keeruline ülesanne, kuid kui eesmärgiks on tõepoolest keha mürkidest vabastada, tasuks siiski enne nõu pidada toitumisspetsialistiga. Seda just seetõttu, et menüü oleks tasakaalus ning sisaldaks piisavalt vajalikke aineid. „Maks vajab puhastumiseks mitmeid olulisi mineraalaineid, vitamiine ja aminohappeid ning nende piisav olemasolu toidus on väga oluline, et keha puhastusprotsess toimiks tõrgeteta,“ selgitas Siiri Krümann. „Puhastumise ettevõtmisel peab kindlustama selle, et keha suudaks jääkaineid efektiivselt organismist välja viia.“

See ei tähenda, et mingi perioodi vältel tuleks ainult kindlaid toiduaineid või mahlu tarbida. Oluline on regulaarselt süüa. Eined peaksid enamasti olema taimsed ja sisaldama palju värskeid köögi- ja puuvilju, häid rasvhappeid ja valke. „Menüüsse võiks igapäevaselt teadlikult valida rohkem puhastumist toetavaid toitusid. Muidugi on omal kohal smuutid, kuna võimaldavad maitsval moel palju erinevaid marju ja puuvilju tarbida,“ rääkis Krümann.

Puhastuskuure soovitatakse toitumisnõustaja sõnul ette võtta kevadel, suvel ja sügisel. Perioodi pikkus varieerub tavaliselt viiest kuni kümne päevani.

Puhastuskuur paar korda aastas kulub ära kõigile

Tervise seisukohast on oluline kindlasti aastaringselt tervislikult ja tasakaalustatult toituda, kuid mõned korrad aastas põhjalikumat puhastuskuuri ette võttes toetame organismi veelgi enam. „Hästi planeeritud detoksmenüü, mis tagab makrotoitainete (valgud, rasvad, süsivesikud) ning mineraalainete ja vitamiinide piisava koguse, võib olla ka igapäevane toitumisviis,“ rääkis Krümann.

„Samas, eks me kõik luba endale aeg-ajalt maiustusi, klaasi veini või muud mitte kõige tervislikumat ning puutume kokku keskkonnast tulenevate saasteainetega. Seetõttu on hea aeg-ajalt oma tervis puhastumisega seoses fookusesse võtta,“ lisas ta.

Umbes nädala jagu kestev organismi puhastuskuur parandab kindlasti enesetunnet, kuid seejuures tuleb endale aru anda, et tegemist pole mingi imevahendiga. „Püsivalt hea enesetunde ja tervise tagab siiski tervislik söömine elustiilina, mitte kuuride või dieetidena,“ rõhutas toitumisnõustaja Siiri Krümann.

Suures plaanis võiks puhastuskuuriaegne menüü välja näha umbes selline:

Hommikusöök: veega keedetud täisterapuder, lisada veidi seemneid ja marju. Üks puuvili. Tass taimeteed.

Vahepala: suur klaas smuutit marjade ja peotäie rohelisega (nt spinat).

Lõuna: taldrikureegli järgi aurutatud brokoli ja lillkapsas, üks väike tükk ahjukala, keedetud täisterariis, salat maitserohelise, külmpressitud õli ja idanditega.

Vahepala: köögiviljakangid hummusega või hapukurgi lõigud.

Õhtusöök: värske salat, viil täisteraleiba, püreesupp erinevate köögiviljadega (sh küüslauk, sibul).

Joogiks erinevad taimeteed ja puhas vesi näiteks sidruni- või kurgiviiludega.

Kommentaarid

Tervislik toitumine toimetus

Selle pseudonüümi all avaldame vabakutseliste ajakirjanike lugusid, kes avaldavad meie veebilehel üksikuid artikleid ja/või ei soovi end nimeliselt esitleda. Kõik antud pseudonüümi alt ilmunud artiklid valmivad koostöös Eesti Toitumisnõustajate Ühendusega.

Loe lisaks...