Kaltsiumirikas marjasmuuti mandlipiimaga

Kaltsiumirikas laktoosivaba marjasmuuti mandlipiimagaSmuutisid saab valmistada erinevate piimatoodetega, kuid kui piimatooted on mingil põhjusel välistatud on hea võimalus asendada piim kaltsiumi saamiseks mõne taimse piimaga, näiteks mandlipiimaga. Mandlid on taimsetest toiduainetest ühed kõige rikkalikumad kaltsiumiallikad. Need sisaldavad 247 mg kaltsiumi 100 g kohta, mida on palju rohkem kui piimas. Selles retseptis antud smuuti on segu paljudest kaltsiumirikastest toiduainetest ning valmiv kogus katab täiskasvanu päevasest kaltsiumivajadusest 44% ehk 348 mg.

Laktoosivaba mandlipiim

Mandlipiim on kergelt beežikas, kreemja tekstuuriga taimse päritoluga jook. See valmistatakse öö läbi leotatud mandlitest ja veest, segu purustatakse kannmikseris. Mandlipiima kasutatakse sageli lehmapiima asemel. Mineraalainete sisalduse poolest ongi mandlipiim võrreldav lehmapiimaga, kuid selles sisalduv kaltsium on isegi paremini omastatav, sest mandlites on rohkelt magneesiumi, samuti on mandlitel leelistav toime, mis aitab kaltsiumi imendumisele kaasa.

Mandlipiima saab osta poest või teha kodus leotatud mandleid veega puruks mikserdades. Erinevalt teistest piimadest puudub mandlipiimas kolesterool ja laktoos. Kuna mandlipiim on taimne jook, siis kasutavad seda sageli (täis)taimetoitlased ja teised piimatoodetest loobunud inimesed.

Mandlid on toitaineterikkad, sisaldavad kiudaineid, E-vitamiini, magneesiumi, seleeni, mangaani, tsinki, kaaliumit, rauda, fosforit, vaske ja kaltsiumi. Suurbritannia toidu-uuringute instituudi andmetel sisaldavad jahvatatud mandlid probiootilisi toimeaineid, mis aitavad seedetraktis kiirendada kindlate kasulike bakterite arvu soolestikus.

Kaubandusest mandlipiima valides tuleb jälgida, et toode ei sisaldaks karrageeni, mis on vetikast tehtud lisand ning seda kasutatakse mandlipiima valmistamisel stabilisaatori ja paksendajana. Kuigi FDA on karrageeni ohutuks kuulutatud, on mõned teadlased skeptilised selle potentsiaalselt kahjulikule toimele laialdasel manustamisel.

Sügavkülmutatud marjad marjasmuutis

Sügis-talvisel ajal on smuutides hea kasutada sügavkülmutatud marju. Külmutatud marjad ja köögiviljad pakuvad hea võimaluse hooajavälisel ajal marju ja köögivilju tarbida. Hooajaline marjade ja köögiviljade sügavkülmutamise aitab säilitada ka vitamiine ja mineraale. Kui sügavkülmutatud marju osta poest, on mõistlik jälgida, et tegemist ei oleks suhkrustatud marjadega, mis annavad liigselt energiat.

Uued teadusuuringud on leidnud, et sügavkülmutatud marjad ning puu- ja juurviljad võivad ostukeskustes saadavatest seisnud viljadest hoopiski tervislikumad olla. Külmutatud marjades on rohkem vitamiine ja vähki ennetavaid antioksüdante, sest need külmutatakse kohe pärast korjamist, seega ei jõua need rikneda.

Hea võimalus on ka ise marjahooajal sügavkülma marju varuda. Külmutamiseks tuleb kasutada võimalikult värskeid ja kvaliteetseid marju, et nende head omadused säiliksid ka külmutamisel. Külmutada tasub sõstraid, mustikaid, jõhvikaid, pohli, vaarikaid ja maasikaid. Marjad peaksid olema täiesti küpsed, terved, puhastatud ja riknemistunnusteta.

Laktoosivaba marjasmuuti mandlipiimaga

  • 150 g mandlipiimaKaltsiumirikas marjasmuuti mandlipiimaga.
  • 50 g mustsõstraid
  • 50 g mustikaid
  • 40 g banaani
  • 30 g spinatit
  • 10 g tahhiinit (jahvatatud seesamiseemnetest valmistatud pasta) või seesamiseemneid

Valmistamisaeg 5 minutit

Juhised: Mikserda kannmikseris kõik koostisosad ning joo koheselt.

Kommentaarid

Kristel Vokk

Kristel on toitumisnõustaja, kes peab toidublogi nimega „Toidujutud”. Ta peab lugu kvaliteetsest toorainest ja leiab, et tervislikult saab toituda igaüks, kes vähegi soovib. „Tervislik toitumine” ei ole lihtsalt moetermin; selle asemel võiks olla hoopis „teadlik toitumine” ja see peaks huvi pakkuma igaühele, kes soovib elada kauem ilusa, noore ja tervena.

Loe lisaks...