Gluteenitalumatus pole pelgalt trendihaigus

Gluteenitalumatus pole pelgalt trendihaigus, vaid tõsine terviseprobleem, mis põhjustab puhitusi, kõhulahtisust, nõrkustunnet kehas, peavalusid ning tekitab üleüldist ebamugavustunnet.

Gluteen on teraviljavalk, mida leidub nisus, rukkis, odras ja kaeras. Kuna tegemist on valguga, mida kehal võib olla keeruline seedida, on oluline gluteeni sisaldavaid teravilju tarbida mõistlikes kogustes ning mõndade inimeste organism ei suuda gluteeni üldse seedida. Osadele tsöliaakiahaigetele sobib nn. puhas kaer, mida on kasvatatud ja töödeldud teistest gluteeni sisaldavatest teraviljadest eraldi.

Gluteen on teraviljavalk, mida leidub nisus, rukkis, odras ja kaeras.

Gluteen on teraviljavalk, mida leidub nisus, rukkis, odras ja kaeras.

Aive Antson ja Katre Trofimov Eesti Tsöliaakia Seltsist selgitavad, et gluteenitalumatus on lai mõiste ning õigem oleks rääkida gluteeni poolt põhjustatud haigustest. Nende sõnul jagatakse need haigused peamiselt kolme rühma: tsöliaakia, nisuvalgu- ehk teraviljaallergia ning mitte-tsöliaakia gluteenitundlikkus.

Tsöliaakia puhul on toitainete imendumine organismis tugevalt häiritud, põhjustades diagnoosimata haiguse puhul inimestele erineva raskusega tervisehädasid. Haigus võib avalduda ka nahatsöliaakia vormina, mille puhul on lisaks soolekahjustusele nahal ka sügelevad vesised villid.

Nisuvalgu- ehk teraviljaallergiat põhjustavad nisus leiduvad valgud – albumiinid, globuliinid ja gluteen. Allergia sümptomiteks on näiteks kurgu kinnipaistetamine ja hingamisraskused, nahalööve, ninakinnisus, sügelev ja vesised silmad. Nisuvalguallergia ei tekita kahjustusi peensooles.

Mitte-tsöliaakia gluteenitundlikkus on Aive Antsoni ja Katre Trofimovi sõnul Eestis veel vähetuntud. Mitte-tsöliaakia gluteenitundlikkuse puhul ei ole selge, millised teraviljade osad on sümptomite põhjustajaks ning kas üldse. Sümptomid tekivad gluteeni sisaldava toidu söömise järgselt, loetud tundide jooksul.

Tsöliaakia puhul on vajalik range eluaegne gluteenivaba dieet. Mitte-tsöliaakia gluteenitundlikkuse puhul tuleb samuti vältida gluteeni sisaldavaid toiduaineid. Kuigi mitte-tsöliaakia gluteenitundlikkuse ja tsöliaakia sümptomid on osaliselt sarnased (kõhulahtisus, -puhitus ning -krambid), siis mitte-tsöliaakia gluteenitundlikkuse korral peensoole limaskestale püsivat kahjustust ei teki. Juhul, kui patsiendil on kõigepealt välistatud tsöliaakia ja nisuvalguallergia, tuleks arvestada mitte-tsöliaakia gluteenitundlikkuse võimalusega.

Gluteenitalumatus toob tõsised terviseprobleemid

Toitumisterapeut Gerli Salumäe sõnul on gluteenitalumatus tänapäevane probleem, mis mõjutab keskmiselt ühte inimest kümnest. “Kehaline reaktsioon ei pruugi alati väljenduda seedimisprobleemidena. Gluteenitalumatusega võib seostada ka selliseid sagedasi sümptomeid nagu peavalu, kurnatus, meeleolu kõikumised, nahaärritus ja allergia, lastel ka käitumishäired. Aja jooksul võib aga sellest kujuneda tõsine terviseprobleem,” selgitab ta. Liigne gluteeni tarbimine võib viia ka kaalutõusu, diabeedi, südamehaiguste, vähi ja dementsuseni.

Gluteenitalumatus mõjutab keskmiselt ühte inimest kümnest.

Gluteenitalumatus mõjutab keskmiselt ühte inimest kümnest.

Eesti Toitumisnõustajate Ühenduse liige Pille Õun selgitab, et kuna gluteeni leidub lisaks teraviljadele ka näiteks õlus, kaljas, vorstides ja lihatoodetes, on oluline lugeda pakendeid hoolikalt, et mitte tarbida gluteeni nii-öelda varjatud kujul. “Samamoodi ei tohiks anda alla poole aastastele imikutele gluteeni sisaldavaid lisatoite, et hoida nende soolestikku tervena. Parem oleks tarbida mahetooteid, sest taimekaitsevahendid, mida kasutatakse teravilja kasvatamisel, võivad kahjustada peensooleseinu,” kinnitab Õun.

Tema sõnul tulenevad põhilised vead, mida gluteenitalumatuse all kannatajad teevad, dieedist mitte kinnipidamisest, toodete mitte tähelepanelikust lugemisest ning lihtsalt harjumusest tarbida gluteeni sisaldavaid tooteid.

Gluteenist hoidumine parema tervise nimel

Aive Antson ja Katre Trofimovi kinnitusel on hetkel populaarne gluteenivaba dieedi pidamine ilma meditsiinilise põhjuseta ehk lihtsalt gluteenivaba elustiili eelistamine. Selle põhjuseks on nende sõnul näiteks soov kaalust alla võtta ning arusaamine, et nisujahu pole tervislik.

Samuti rõhutavad nad, et tsöliaakiajuhtude diagnoosimine on ajaga suurenenud ja seda esmalt tänu diagnoosimismeetodite paranemisele. Teiseks on leitud kinnitust, et mida enam süüa n-ö valgest jahust nisutooteid, seda rohkem esineb ka tsöliaakiat. Põhjus võib olla nii selles, et nisu ise on aastate jooksul läbinud põhjaliku sordiaretuse, kui selles, et nisu töötlemisprotsessi erinevate astmete mõjust immuunsüsteemile ei ole veel täielikku ülevaadet.

Toitumisterapeut Gerli Salumäe sõnul on nisu ja sellest valmistatud toiduained tänapäeval suhteliselt odavad ning toidutööstuses ja toitlustuses laialdaselt kasutusel, mistõttu pea poole igapäevasest kalorikogusest saame me nisutoodetest (pasta, sai, koogid, pizza, hommikusöögihelbed, jne.) või toiduainetest, kuhu on lisatud erinevaid teraviljavalke (kaer, rukis, oder), mis omakorda sisaldavad gluteeni.

gluteenitalumatus

Lisaks teraviljatoodetele võivad gluteeni sisaldada ka lihatooted, lihaasendustooted ja maitsekastmed.

“Samuti leidub meie poelettidel palju toiduaineid nagu salatikastmed, puljongikuubikud, vorstid, pärm, purgisupid, sojakaste, närimiskumm jne., mis esmapilgul ei peaks gluteeni sisaldama, aga seda ometi sisaldavad,” selgitab Salumäe.

Tema sõnul on gluteenitalumatus pigem modernne haigus, kuna gluteeni sisaldavate toiduainete hulk on ajapikku laienendud ja gluteeni leidub peaaegu kõikides tööstuslikult toodetud toiduainetes. “Oluline on lisada, et toidutalumatuse sümptomid ei ole proportsionaalses seoses ainult söödud toidu kogusega, vaid ka väikeste koguste jätkuv tarbimine toob esile gluteenitalumatusest tingitud vaevused,” rõhutab Salumäe.

Pärilik eelsoodumus

Nii Aive Antson kui Katre Trofimov Eesti Tsöliaakia Seltsist kinnitavad, et tsöliaakia tekib geneetilise eelsoodumusega inimestel ning selle avaldumiseks on vaja erinevate tegurite koosmõju. Pole täpselt teada, milliste tegurite koosmõju tsöliaakia vallandab.

“See sõltub lisaks geneetilisele eelsoodumusele ka keskkonnast, inimese tervislikust ja vaimsest seisundist jne. Olulisteks riskifaktoriteks on alla 4-kuusele ja üle 7-kuusele lapsele esmakordselt antud nisu-, rukki-, odra- või kaeratoit. Seda tuleb teha, alustades väikestest kogustest,” rõhutavad nad.

Toitumisterapeut Gerli Salumäe selgitab, et paljudel meist puudub bioloogiline eeldumus nisus leiduva gluteeni lagundamiseks, millega kaasneb ka talumatus. Gluteenist põhjustatud terviseprobleemide vältimiseks tuleb tema kinnitusel järgida teatud põhimõtteid toiduainete valimisel.

“Eelistada tuleks värskeid toiduaineid, poole tarbitava toidu kogusest peaksid moodustama juurviljad, idud, seemned, pähklid ning puuviljad. Liha ja kala valikul oleks soovitatav vältida masstoodangut ja eelistada orgaanilist/maalähedast. Soovitatav oleks ka piirata piima ja rafineeritud nisujahutoodete tarbimist ning vältida suhkru ja suhkruasendajate kasutamist,” jagab Salumäe soovitusi tervislikeks valikuteks.

“Süües sageli gluteenirikast toitu on ka keha reaktsioon sellele sagedane. Selle vältimiseks on soovitatav süüa mitmekesist toitu ja mitte kasutada samu toiduaineid tihedamini kui neli päeva. Soovitav on kuulata oma keha, kui esineb rohkem kui üks seedesüsteemiga seonduv vaevus või haigussümptom, tuleks võimalusel koheselt konsulteerida arsti või toitumisterapeudiga,” rõhutab Salumäe.

Kui on kahtlusi, et organism ei talu gluteeni, ei tohi omal algatusel gluteeni menüüst välja jätta. Vastasel korral peensoole hatud taastuvad ning inimene ei saagi teada, kas range gluteenivaba dieedi pidamine on õigustatud või mitte. Seega enne tsöliaakia diagnoosimist on kindlasti vaja 2-6 nädalat süüa gluteeni sisaldavaid toite, et tsöliaakia veremarkerid ning soole biopsia tulemused oleksid võimalikult täpsed. Kui tsöliaakia diagnoos on välistatud, siis tasub kahtlustada mitte-tsöliaakia gluteenitundlikkust.

Gluteenitalumatusest põhjustatud haiguste sümptomid:

  • kõhukrambid, gaasid, puhitus, kõhulahtisus
  • üleüldine nõrkus, väsimus
  • luude ja liigeste valu
  • depressioon, paanikahood, ärrituvus
  • nahalööve
  • vedelikupeetus
  • rauavaegusaneemia
  • lihasnõrkus ja krambid
  • toitainete puudus
  • ülekaalulisus
  • autoimmuunse haiguse esinemine
  • viljatus

Gluteeni sisaldavad või vahel gluteeni sisaldavad toiduained

  • oder
  • kaer
  • kuskuss
  • gluteeni sisaldav pärm
  • gluteeni sisaldavad puljongid
  • töödeldud juust
  • enamus paki- ja purgisupid
  • pasta
  • gluteeni sisaldav majonees
  • gluteeni sisaldav ketšup
  • gluteeni sisaldav sojakaste
  • vorstid
  • rukkileib
  • gluteeni sisaldavad salatikastmed
  • hot dog
  • vahvlijäätis
  • erinevad marinaadid
  • energiabatoonid
  • helbed
  • gluteeni sisaldav maitsestatud kohv
  • lihapallid
  • õlu
  • kali
  • kaerahelbed
  • gluteeni sisaldav röstitud pähklid
  • küpsetuspulber
  • gluteeni sisaldav friikartulid
  • gluteeni sisaldav sinep

Gluteenivabad toiduained

  • köögiviljad
  • pähklid, seemned
  • oad
  • läätsed
  • kartulid
  • riis
  • kala
  • kana
  • veiseliha
  • piimatooted
  • mais
  • muna
  • tatar
  • hirs
  • kinoa
  • amarand

Täielikku nimekirja lubatud ja keelatud toiduainetest gluteenivaba dieedi korral vaata siit: http://www.tsoliaakia.ee/public/LubatudKeelatud_mustvalge.pdf

Kommentaarid

Ly Aunapu

Hariduselt ajakirjanik, ametilt internetiturundaja ning hobi poolest "elukutseline rändaja", on Ly olnud huvitatud tervislikest eluviisidest ja toitumisest kogu elu. Ly suureks kireks on jooksmine ning maratoniks treenimine tõi ta ka veelgi rohkem tervisliku toitumise juurde. Ly elab ja töötab, kus parasjagu arvuti ja internetiühendus, ning eksperimenteerib aeg-ajalt erinevate toitumisviisidega, et lugejatege ikka parimat nõu jagada: taimetoitlus, veganlus, LCHF, gluteenivaba toitumine jne.

Loe lisaks...